Het noorden en de binnenlanden :) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu Het noorden en de binnenlanden :) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu

Het noorden en de binnenlanden :)

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

28 Januari 2014 | Thailand, Chiang Mai

Inmiddels ben ik alweer twee weken verder sinds mijn laatste reisverslag.. tijd voor een nieuwe dus!

Chiang Mai:
Na een uurtje vertraging en twee uurtjes een fijne vlucht te hebben gehad naar het noorden van Thailand kwam ik 's avonds rond 18:00 aan.
Ik had verder niks geboekt en ook verder niks ingelezen over Chiang Mai. Ik kwam daar aan en had geen flauw benul waar ik heen moest om een goede hostel te vinden.
Gelukkig zijn er altijd andere reizigers die alles perfect hebben georganiseerd en hoef ik ze alleen maar te volgen, en de "oh toevallig ik moet ook die kant op" truc te doen, om samen een taxi te delen. Dit keer waren het twee Amerikanen, eentje die heeft een tijdje stage gelopen en wist precies waar ik heen moest. En voila, in slechts 10 minuten een goede guesthouse gevonden voor slechts 2 euro per nacht!
Soms kan reizen ook gemakkelijk zijn! Haha!!

Alsoo.. In Chiang Mai ben ik 4 dagen geweest. De eerste dag heb ik een fietsje gehuurd en ben ik door het oude centrum gefietst van Chiang Mai. Prachtige tempels, de een na de ander.. Na een volle dag tempels zien werd ik een beetje tempelmoe en besloot ik om een hapje te eten. Hier heb ik wat andere reizigers ontmoet en we besloten om te gaan stappen.
Op onze fietsjes midden in de nacht door de stad richting het universiteitswijkje. Super gave avond gehad in alleen door Thaise studenten bezochte clubs. Daar heb ik weer een local leren kennen die me de volgende dag wilde rondtouren door Chiang Mai en omgeving!
Dit aanbod heb ik natuurlijk niet afgestaan en zijn naar een tijgerkamp en olifantenkamp gegaan. Een prachtige tempel bezocht boven op een berg met mooi uitzicht over de stad. Een Thaise yoga les bijgewoond en heerlijk gegeten op de nightmarket!
Ja Chiang Mai was voor mij zeker een geslaagde stad!

Bij mijn guesthouse heb ik een dagtour geboekt naar het noordoosten.
Chiang Rai, prachtige witte tempel bezocht, vervolgens naar Golden Triangle geweest. Dit is een drielandenpunt: Thailand/Myanmar/Laos. Daar ben ik met een boot naar Laos gegaan om daar te shoppen op een eiland, daarna naar de Thai/Myanmar border gegaan. En de dag afgesloten in een etnisch dorpje. Hier leven de zogenaamde Long neck, en andere uit buurlanden (zoals China/Myanmar) afkomstige volkeren.
Een lange dag!! 525km afgelegd in een minivan..

Ik zette mijn reis hierna voort naar een prachtig dorpje Pai. Dit backpackers/hippie dorpje ligt 4 uur rijden van Chiang Mai vandaan. De weg was een 4 uur durende slinger weg door jungle en over bergen.
En juist IK had weer een prachtige plek in de bus.. ik zat naast een vrouw die wagenziek was. Toen deze beste mevrouw instapte zag ze al lijkbleek en ze droeg een mondkapje. En ja hoor na een uurtje reizen begon ze te overgeven.. Ik heb de muziek van mijn ipod zo hard mogelijk gezet om het overgeven maar niet te horen.. Gelukkig hoefde ik nog maar 3 uur haha..
Na aankomst maakte de omgeving alles goed en vergat ik al snel de busreis. Pai is een dorpje wat tussen bergen in ligt. Het dorpje is nog niet enorm aangetast aan het toerisme en er hangt een erg relaxte hippie/backpackers sfeertje. Overal zie je gezellige bars en cafeetjes waar mensen muziek maken of gezellig aan het drinken en kletsen zijn, niet zo veel gemotoriseerd vervoer, een riviertje waar iedereen aan ligt te zonnen en buiten het dorpje vindt je nog het echte plattelandsleven van Thailand!
In het dorpje barst het van de gezellige guesthuizen dus ik wist al snel een plekje te vinden met een ontzettend lieve eigenaresse.
Ik heb hier een fiets gehuurd voor een aantal dagen om het dorpje en de omgeving te verkennen.

Ook heb ik hier in mijn uppie (naja op een aantal mannen met jachtgeweren na die mijn pad kruisden) een jungle tour gemaakt om een waterval te zien.
6 uur lang trekken door diepe jungle, riviertjes en klimmen over bergen.. Een erg gave tocht!!
Eenmaal bij de waterval aangekomen kwam ik een Nieuw Zeelands meisje tegen waarmee ik samen de weg terug heb gemaakt, aangezien het al schemerig begon te worden.

Na Pai ben ik 's morgens heel vroeg terug gegaan naar Chiang Mai, om daar vervolgens de bus te pakken naar Sukothai. Een intotaal 9 uur lange busreis voor slechts 5 euro.
Sukothai is een historisch oud stadje in Centraal Thailand.
Hier bevinden zich prachtige ruïnes en oude tempels van meer dan 700 jaar oud!

Vervolgens zette ik mijn reis voort naar Ayutthaya.
Na weer een lange busreis van 7 uur stopte de bus ergens ver buiten de stad bij een of andere touroperator.
De buschauffeur schreeuwde Ayutthaya!! Ik wist direct dat dit niet goed was, want er was geen busstation in de buurt, maar de buschauffeur bleef maar aandringen dat ik echt uit moest stappen. Met tegenzin stapte ik uit met nog een paar andere touristen en reed de bus snel verder. De lui die bij de touroperater werkten kwamen al opdringerig op me af: Mister where you go??
Ik: To the centre..
Hij: 300baht
Ik dacht gelijk: Ja daagg!! dat heeft mn 7 uur lange busreis nog niet eens gekost van Sukothai naar Ayutthaya...!!
Maar natuurlijk zijn er domme touristen die daar wel in trappen en dus voor 300 baht naar t centrum gingen..
Naja ik had besloten om maar een stukje over de snelweg te lopen en al snel stopte er een motorbike waar ik bij achterop mocht. Deze bracht me na een half uurtje netjes naar t goede busstation. .
T maakte me wel een beetje kwaad, ze proberen je soms flink af te zetten waar je bij staat.. maarja dat hoort bij deze landen, helaas.

Ayutthaya is een soortgelijk stadje als Sukothai. Daar hetzelfde weer ondernomen: fietsje gehuurd en de ruïnes bekeken. Ook heb ik een floating market bezocht, dat is een markt geheel drijvend op longtailbootjes.

Morgen vertrekt mijn trein naar Bangkok!
Omdat ik al een keer eerder in Bangkok ben geweest, was het erg gemakkelijk dit keer om een overnachting te zoeken. Heb de vorige keer een aantal mensen ontmoet die er wonen en eentje nodigde mij uit om bij hem te overnachten. Hij had nog een slaapkamer over waar ik een aantal nachten kan blijven! Ideaal!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Jeroen

Reiziger

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 17359

Voorgaande reizen:

30 December 2013 - 06 Januari 2014

Phuket, Ko Phi Phi, Krabi

02 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: