Ergste grensovergang, en 2 daagse scootertocht!! : - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu Ergste grensovergang, en 2 daagse scootertocht!! : - Reisverslag uit Thakhèk, Laos van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu

Ergste grensovergang, en 2 daagse scootertocht!! :

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

12 Maart 2014 | Laos, Thakhèk

Hallo allemaal!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties van mijn vorige verslagen!
Vandaag ben ik alweer 3 maanden op reis!! Tijd vliegt echt voorbij!
Ik ben inmiddels halverwege Laos! Ik heb sinds mijn vorige verslag dolfijnen gespot in het noorden van Cambodja, daar de grens overgestoken met Laos (vreselijke ervaring), 1000eilanden bezocht in de Mekong rivier, Pakse bezocht en vervolgens naar Thakek en daar een tweedaagse scooter tour gedaan!

Ik zal beginnen bij de grensovergang Cambodja - Laos....

Het plaatsje Kratie wat gelegen ligt in het hoge noorden van Cambodja heb ik een bus ticket gekocht naar Don Det voor $15. Dat is een eiland wat gelegen ligt in de Mekong rivier in het gebied: 1000islands.
De busreis zou maximaal 3,5 uur duren. Afhankelijk van hoe druk het zou zijn op de grensovergang.
De pickup was om 07:00.
De volgende morgen kwam een minibus mij oppikken vanuit mijn guesthouse. In de minibus was slechts plek voor 11 mensen. Toch wist de bestuurder het voor elkaar te krijgen om er 23!! mensen in te proppen. De tassen werden achterop de bus opgestapeld op een stoffige plank en vervolgens vastgebonden met een dun touwtje..
Ik wilde eerst gaan protesteren en vragen of ze mijn tas alsjeblieft wat beter willen verbinden. Helaas was dat een No go..
Ik werd achterin de minibus geplaatst waar maximaal plek is voor 3 personen. We zaten er met zijn vieren. En natuurlijk zat ik naast een dikke Duitser zodat ik helemaal geklemd zat..
De weg was SLECHT, de bus wiebelde van links naar rechts, hij reed veels te hard. De weg was een en al stoffig zand..
Na 5!! uur in deze minibus gezeten te hebben bereikten we eindelijk de grensovergang. Mijn tas herkende ik niet meer weer. Helemaal grijs van het stof.. haha.. Na wat rekken en strekken met mijn benen ben ik met 4 anderen richting de grensovergang gelopen.
Onze departure kaart moesten we afgeven, maar gek genoeg gaven ze geen departure stempel..(wat we eerst niet door hadden)

Laos was in zicht! Na betaald te hebben voor de visa en een formuliertje ingevuld werden onze paspoorten ingenomen.
Al snel kwam de man weer naar buiten en hij wees ons natuurlijk op de departure stempel die ontbrak van Cambodja.
Zuchtend en steunend sjouwden we weer terug met al onze tassen op het heetst van de dag. (Op dat moment 40°C)
Na 10 minuten lopen kwamen we dan weer aan bij de Cambodjaanse grens. We kregen een formulier in onze handen gedrukt voor de 'Arrival Cambodja'.
Ongelooflijk dat ze na 15 minuten alweer vergeten waren wie we waren en hoe we eruit zagen.
Ik had het gevoel dat ze ons de gek aan staken..
Na een korte uitleg wat eindigde in een discussie, omdat we moesten betalen voor zogenaamde "Stampfee" kregen we uiteindelijk onze departure stempel.

We liepen weer terug naar Laos. Gaven onze paspoorten weer af en na 10 minuten wachten hadden we onze visa!
Stap 2: bus zoeken. We hadden een combinatie ticket die ons dus naar Don Det zou brengen.
Er was geen bus. In geen velden of wegen was er geen bus te bekennen. Het was inmiddels 13:00. We vroegen rond aan de mensen die werkten bij de grensovergang. Niemand wilde ons helpen, niemand wilde bellen.. Het enige wat ze zeiden is dat we een nieuwe ticket voor $30 moeten boeken of moeten wachten tot 16:00.
Wij wisten dat Don Det vlakbij was, dus we gingen zeker geen $30 betalen. Dus we besloten om te wachten. 16:00 geen bus, 17:00 geen bus.. Op het gegeven moment werd het schemerig en raakten we een beetje in paniek. Uiteindelijk kwam om 17:30 dan onze pickup!
4,5 uur gewacht!!

Op Don Det heb ik het lekker rustig aangedaan en al snel heb ik mijn reis voortgezet, met een tussenstop in Pakse, naar het midden van Laos.
Hier bevinden zich enorme bergen met ongerepte tropische bossen. Ook zijn hier ontzettend veel grotten te bevinden.
Samen met twee andere Nederlanders heb ik een tweedaagse scooter tour gedaan van ongeveer 450km.
Ik had een schakelbrommer. Geen idee hoe dat ding werkte haha, maar ik leerde snel. Na wat getankt te hebben begon dan onze tour. Althans dat dachten we. Na nog geen 1km gereden te hebben vloog mijn rem er ineens af!! Gelukkig reed ik niet zo hard dus ik kon op tijd stoppen. De anderen zagen godzijdank dat ik gestopt was en kwamen terug. Na gebeld te hebben met de verhuurder kreeg ik een gloednieuwe brommer ervoor terug inclusief een volle tank!
Top service dus!!
De weg was echt adembenemend mooi. Prachtige valleien met ongerepte tropische bossen. Het leek net op een set van Jurassic Parc.Onderweg kwamen we gave bergdorpjes tegen. We reden over gigantische bruggen met wilde rivieren onder ons.
Na ongeveer een halve dag rijden en 80km afgelegd te hebben, begon de weg langzaam maar zeker slechter te worden.
De weg werd zelfs zo onherbergzaam dat je compleet aan het stuiteren was met de motorbike. De weg was redelijk breed, maar als er een vrachtwagen je weg kruist ben je de klos. Gigantische stofwolken die je zicht volledig blokkeerden.
De weg zette zich voort, eerst een enorme berg op gereden en vervolgens weer naar beneden door een diep dal waar ze met machines de weg probeerden glad te maken.
Dankzij een gigantische monster machine ben ik uiteindelijk uitgegleden.. Gelukkig was het alleen zand. Geen beschadigingen of iets gebroken..
Het begon donker te worden en de weg was nog steeds slecht. Gelukkog kwamen we, tegen de schemering aan, in een dorpje. Hier was gelukkig een guesthouse waar we konden overnachten.

De volgende dag besloten we vroeg op te staan. Zodra het ligt werd wilden we vertrekken. Helaas werd dit geboycot door een lekke band van de andere motorbike..
Daar sta je dan.. in een stoffig stadje om 06:00, geen banden boer te bekennen die al open was.
Na wat rond gevraagd te hebben kwamen we bij een schuurtje aan de kant van de weg uit, waar zich de lokale bandenboer bevond.
Hier hebben we uiteindelijk tot 08:00 moeten wachten voor we weer verder konden reizen.
Dit stadje was gelegen in een dal tussen reusachtige bergen. En het was hier KOUD!! In mijn t-shirtje zat ik te klappertanden op de motorbike haha!!
Rond 11:00 kwamen we dan eindelijk aan bij: Kong Lo Cave!
Dit is een gigantische grot. In de grot loopt een riviertje die 7,5 km lang was. De breedte was 250meter bij 150meter hoog. Erg indrukwekkend dus!!
De rivier was op sommige plekken erg ondiep, waardoor we moesten uitstappen en een stukje te gaan lopen. De grot was echt pikkedonker. Het enige wat je had was een zwak zaklampje. Wetende dat er allerlei spinnen, slangen en weet ik veel wat voor andere rare dieren hier leven, liepen we door het donker.

Rond 12:00 kwamen we aan de andere kant uit. Echt alsof je in een sprookje leeft. Een geweldige jungle, gigantische bomen die uitstaken. Ook hadden we zicht op een jungle vallei. Dit was misschien wel het mooiste en ruigste stukje natuur tot nu toe.

De terugweg ging op de een of andere manier een stuk vlotter.
Waarschijnlijk omdat je niet meer zo dacht aan de dieren.
Vervolgens zette wij onze scooterreis voort. De weg was prima in orde en na 5 uur reizen kwamen we weer aan in Thakek!

Morgen vertrekt mijn bus naar Vientiane. De hoofdstad van Laos!
Bedankt voor het lezen!

  • 13 Maart 2014 - 19:23

    Oma Em. Opa. Uit Holten:

    Jouw verslag hebben we weer gelezen en bewonderen je moed om alles te verslaan. Gaat het goed met jouw? Veel plezier op je verdere tochten we blijven je volgen. Dikke knuffel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Reiziger

Actief sinds 07 Dec. 2013
Verslag gelezen: 403
Totaal aantal bezoekers 17362

Voorgaande reizen:

30 December 2013 - 06 Januari 2014

Phuket, Ko Phi Phi, Krabi

02 November 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: