Cambodja, van steden tot rimboe eiland.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu Cambodja, van steden tot rimboe eiland.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jeroen Spijker - WaarBenJij.nu

Cambodja, van steden tot rimboe eiland..

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

03 Maart 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo daar!! Inmiddels alweer 2 weken aan het rondreizen in Cambodja, dus het wordt tijd voor een nieuwe!
Ik heb besloten om met het Engelse meisje genaamd Heather samen door Cambodja te reizen.

In Siem Reap zijn we naar de Floating Village gegaan.
Dit is een dorpje dat volledig drijft op het meer.
Woonbootjes, Supermarktjes, Scholen, Kerkjes en zelfs een tempel drijft volledig op grote bamboe-stronken.
Ook staat dit dorpje ingeschreven op de Unesco werelderfgoedlijst.
Wij hadden het geluk dat we een privé longtailbootje hadden, inclusief een tourguide die was geboren en getogen in de Floating Village.
Zijn moeder en 8 broertjes en zusjes leven nog steeds op een klein bootje op het meer.
De meeste inwoners van dit dorpje zijn zo arm, dat ze haast geen geld hebben om zichzelf en het gezin te onderhouden.
Ook zijn er veel weeskinderen. Veel ouders zijn gestorven tijdens een tyfoon of slecht weer tijdens het vissen of vangen van krokodillen om het gezin in leven te houden.
De vader van onze tourguide was helaas ook omgekomen. Terwijl hij dit allemaal vertelde, waren we erg ontroerd over zijn verhaal.
Echter had hij nog steeds een brede glimlach op zijn gezicht..
Hij bracht ons naar een supermarktje waar we rijst konden kopen, om het te doneren aan de weeskinderen van een schooltje, wat volledig wordt gerund door vrijwilligers.
Wij hebben 50kg rijst gekocht en het gebracht in het klaslokaaltje. Ongelooflijk hoe dankbaar de mensen hier waren. De kinderen gaven ons zelfs een knuffel..

Na Siem Reap hebben we onze reis voortgezet naar Battambang. Dit is een plaatsje wat 5 uur rijden met de bus van Siem Reap vandaan ligt. De bus reed langs prachtige groene rijstvelden, tot enorm droge gebieden. Bergen met jungles tot aan vlakke akkers zo ver je ogen konden rijken. Echt prachtig mooi en afwisselend.
Na aankomst hebben we een Duitse jongen leren kennen en besloten om met zijn drieën een hotelkamer te delen.
Diezelfde middag zijn we naar een zogenoemde: bamboe trein gegaan. Dit is een ouderwetse manier van vervoer over de oude spoorrails van Cambodja. Het wagonnetje is volledig gemaakt van bamboe. Op het wagonnetje lagen drie kussentjes waar we op moesten zitten. Er is slechts één spoor (die ontzettend slechte staat verkeerd) dus als je tegenliggers krijgt moet een wagonnetje dus van de rails af om verder te kunnen. De regel is simpel: het wagonnetje met de meeste passagiers gaat voor. Wij waren met zijn drieën en waren dus elke keer de klos haha!!
De bamboeplanken worden opgetild en de daarna de wielen, vervolgens kan de tegenligger verder. Grappige ervaring!!
We hebben hier ontzettend veel lol gehad. En het landschap was adembenemend mooi.
Helaas zal over een aantal jaar deze bamboe trein vernietigt worden, omdat de regering een nieuwe spoorweg wil gaan aanleggen.

De volgende dag hebben we tempels bezocht boven op een berg, en in grotten gewandeld. Vervolgens gewacht tot de zonsondergang. Uit de grot kwamen miljoenen vleermuizen.. echt ongelooflijk hoe veel!!

Na Battambang hadden we zin in wat zon, zee, strand.
We hebben een nachtbus geboekt naar Sihnakoville wat 14 uur met de bus van Battambang vandaan ligt.
We reserveerden long leg zitplaatsen en er zou wifi + een toilet in de bus beschikbaar zijn.
De bus zou vertrekken om 00:00, vanaf de plek waar we onze tickets gekocht hadden. Midden in de nacht door donkere straten zochten we de plek waar we die tickets gekocht hadden.. Na 10 minuten zoeken waren we verdwaald en raakten we in paniek. Gelukkig vonden we een tuktukchauffeur die ons de weg vertelde naar de plek.
Gestrest en bezweet kwamen we gelukkig op tijd aan en al snel kwam de bus.
We voelden ons gelijk weer afgezet. We hadden geen 'long leg' bus, er was geen wifi en een toilet? Volgens mij weten ze het bestaan er niet van.
Ik heb 7 uur lang mijn benen noodgedwongen bij elkaar moeten houden met mijn tas op schoot. No way dat ik in die bus in slaap kon vallen.. De eerste 5 minuten hadden we de slappe lach, omdat het er erg komisch uitzag. Ik als lange westerling die lag naast lokale Cambodjanen die me met grote ogen aankeken. Maar na 5 minuten begon ik al kramp te krijgen.. de weg was hobbelig en de bus wiebelde van links naar rechts.
Rond 07:00 in de morgen kwamen we aan in Phnom Penh, de volgende bus vertrok om 07:30.
Dit was een normale bus (alleen zitplaatsen), weer 6 uur reizen met geen mogelijkheid om te slapen.
Rond half 2 in de middag kwamen we aan in Sihanoukville.
Die middag lekker geslapen op het strand haha!!

De volgende morgen vertrokken we naar een tropisch paradijsje. Een eilandje wat slechts een uurtje met de boot van Sihanoukville vandaan ligt, genaamd: Bamboe eiland! Dit eilandje heeft slechts twee bungalowparkjes waar maximaal 15 gasten kunnen verblijven. Er was geen wifi en elektriciteit was, na zonsondergang, een paar uurtjes beschikbaar.
Je voelde je helemaal afgesloten van de wereld! De stranden waren ontzettend mooi met kraakhelder water!
Onze bungalow was direct aan het strand. 'S nachts was de hemel wit van de sterren. Ook zag je plankton in de zee die oplichtte als je ging zwemmen. Echt magisch!!
De groep van de boot bleef ook een nachtje slapen op het eiland. Leuke drankspelletjes gedaan, kampvuurtjes gemaakt op het strand en mooie verhalen gedeeld.

Helaas had dit eiland een groot nadeel: Diepe jungle met allerlei rare insecten, slangen en.... RATTEN..
Ik werd op een nacht rond 4 uur in de morgen wakker.. hoorde rare geluidjes en de badkamerdeur piepen..
Ik wist gelijk wat het was.. de ratten waren in onze bungalow!!
Onze batterij van de telefoon was leeg, de zaklamp lag in mijn tas.. ver van mijn bed vandaan..
Heather en ik hebben een uur lang geprobeerd om die beesten weg te jagen. Het was pikkedonker.. tot aan zonsopgang hebben we geklapt in onze handen, geschreeuwd, en vervolgens ook hard moeten lachen..
Uiteindelijk werd het een beetje licht en had ik de moed gevonden om uit mijn bed te stappen. De ratten waren gelukkig al weg.
We hadden in onze bungalow wat popcorn wat volledig door de kamer verspreid lag..

Na intotaal vier dagen op dit tropische paradijsje zijn we naar Phnom Penh gegaan.
Ik heb hier de killingfields bezocht en de gevangenis, samen met 4 Duitse meisjes. Echt vreselijk wat hier is gebeurd. Nog steeds worden er botten en kleren gevonden in de massagraven..

Morgen zet ik mijn reis alleen voort naar het noorden van Cambodja. Ik ga naar een rivierplaatsje genaamd Kratie.
Ik hoop hier de laatste rivierdolfijnen op aarde te kunnen spotten!
Bedankt voor t lezen en tot de volgende reisverslag! ::)

• 03 Maart 2014 - 18:40

Nooitgedacht BV:

Hee Jeroen,
    Leuk te lezen weer! En dan die ratten: je had hier toch echt ooit eens een weekje op de boerderij moeten werken/wonen. Maar het blijven nare beesten. Veel succes/plezier daar nog en groetjes uit Nooitgedacht.

• 09 Maart 2014 - 11:30

Gerard Heethaar:

Je verslag heb ik verschilde malen door gelezen leuk om dit mee te maken.groetjes van oma engerard doei.